091114

(det är ju russin i, så visst är det logiskt att Maximilia kallar dem för Russebullar) : )

Min bakkompis Sofia och jag skapade ett eget bullrecept för några år sedan.

300 g smör
1 l mjölk
2 pkt jäst
1½ tsk salt
4 dl socker
500 g kesella
1,5 g saffran
2 ägg
4 dl grahamsmjöl
30 dl vetemjöl

Rör ihop som vanligt… dvs.
smält smör, mjölk och fingervarmt. 
blanda med jästen.
i med allt utom mjöl.
i med mjöl.
jäs en timme.
baka.
jäs 35 min.
pensla.
8 min i 250 grader. 

Det doftar jul i vårt hus, och mindre en månad till lucia…
Fast det blir nog andra bullar då… : )

På tal om bullar…
En annan fin vän, vi kan kalla henne Cia (för hon heter det), är en rutinerad 3-barnsmamma. När vi fick vårt första, fick de sitt tredje. Vi var där jämt – se&lär liksom. Hon berättade en gång att hon var så himla trött, trött på barnen, trött på att tjata, ja ni vet. Så hon satte igång ett kanelbullsbak. Ehh, what? Baka?! Hur i hela friden orkade hon det? undrade jag.
Men nu fattar jag. Det blir en distraktion, en rutin från A till B, underhållning, alla har sina roller och en god fika efter ett par timmar… : ) Smart mamma!

