… har blivit vardagsmat.

Jag bestämde mig för att baka på vardagsrutin. Är grymt trött på allt skitbröd som finns i affärerna, fulla av fejk-ingredienser som jag inte är intresserad av att äta.

090830

Recept från baksidan av paketet (inte ordagrannt):

Skållat fullkornsbröd (2 st)
Skållning:
2½ dl Dinkelmjöl fullkorn
3 dl kokande vatten
2 tsk salt

5 dl kallt vatten
½ paket jäst
resten av mjölpåsen

1. Häll mjölet i en degskål. Tillsätt salt och kokande vatten, blanda. Låt stå 5-10 min.

2. Tillsätt 5 dl kallt vatten. Kolla så att det inte är varmare än 37 grader.

3. Smula ner jästen. Tillsätt resten av mjölet, men spara 2 msk till utbakningen. Arbeta degen 4 min med maskin eller 8 för hand. (Bra träning att göra det för hand… :))

4. Smörj 2 1½liters bakformar och lägg i degen. Strö över mjölet.

5. Jäs under bakduk, 50-60 min. Sätt ugnen på 250 grader.

6. Nagga de färdigjästa bröden med en vattendoppad gaffel.

7. Grädda i nedre delen av ugnen, 5 min på 250 grader. Sänk sedan temp till 200 grader, grädda i ca 45 min.

8. Låt svalna på galler inlindade i bakduk.

9. Njut!

